Go to a  "printer friendly" view of this message which allow an easy print Printer-friendly copy Go to the page which allows you to send this topic link and a message to a friend Email this topic to a friend
Forums Lobby MULTILINGUAL NIKONIANS The Dutch Café (Public) topic #916
View in linear mode

Subject: "Svolvaer: Noorderlicht" Previous topic | Next topic
wblink Registered since 09th Feb 2009Thu 25-Aug-11 07:35 AM
255 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
"Svolvaer: Noorderlicht"

Gendt, NL

Dag, hallo,

Sorry, lange tijd weggeweest. Zijn redenen voor: niet meer over praten.

Ik ga op 22-9 naar Svolvaer (Lofoten, Noorwegen) met de hoop daar het Noorderlicht te zien (dat vooral) EN te fotograferen.

Ik heb uit diverse bronnen al aanbevolen instellingen, maarrrrr
Ik zou daarnaast ook graag een video willen maken (1 van de mooie dingen van het Noorderlicht is mi de beweging (soepele gordijen van satijn)). Daarvoor heb ik (naast mijn D3X) een Coolpix 7000 (die VOOR vertrek hopelijk is vervangen door een 7100) aangeschaft.

Wat mij natuurlijk het mooiste zou lijken is een "Time Lapse" opname maken met m'n D3X (alhoewel, het geheugengebruik). Idee's?

Bedoeling is:

D3X, 14-24
7100, video en/of andere opties.

Willem.

Willem

Sony Nex-7

Alert Printer-friendly copy | Reply | Reply with quote | Top

Replies to this topic

alberte Moderator Nikonian since 19th Dec 2004Thu 25-Aug-11 10:09 PM
1191 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#1. "RE: Svolvaer: Noorderlicht"
In response to Reply # 0
Thu 25-Aug-11 10:10 PM by alberte

Hengelo, NL

Willem,

Timelaps is super simple. Je hebt een interval meter nodig en die zit in je D3X.

Even als voorbeeld een timelapse die ik samen met 8 andere fotografen heb gemaakt van een doortocht door het panama kanaal.
timelaps panama canal

Gegevens van deze timelaps:
1. Interval tijs 10 seconden voor en achteren, 5 seconden aan de zijkant (v.h. cruizeschip)
2. Fotografeer in de laagste formaat mogelijk. Je maakt er straks maximaal een 1920 x 1080 video van. Alle pixels meer dan dit kost je process tijd.
3. fotografeer in JPG !!! (Ja ik zeg altijd in RAW fotograferen, nu niet die is de (een) uitzondering)
4. Deze doortoch ik persoonlijk in 8 uur (!!!) circa 5500 foto's gemaakt.
5. Manual exposure gebruiken (dus even experimenteren welke tijd je nodig hebt bij f/8 of f11.
6. Interval op 999 zetten, en interval zo kort mogelijk, maar wel grote dan de belichtingstijd. Start de camera! Koffie drinken om wakker te blijven!
7. Als de interval timer op 0 staat a.s.a.p. reprogrameren op 999 en weer starten. (kan binnen 5 seconden als je weet wat je moet doen!)
8. Post processing is de meest simpeler stap. Koop Quicktime PRO. zet de jpg's in een directory, filename opvolgend. Directory aan Quicktimepro geven en dit converteerd deze jpg's in een Moviefile van ik dacht 24 beelden per seconden.

Let op je versneld de tijd! panama canaal was 5 seconden per beeld en 24 beelden / s dus 120 x versnelling in tijd.

Beregaaf te doen en erg simpel.

Zie graag het resultaat tegemoet.

Albert

P.S. indien niet genoeg lichtgevoeligheid in de D3X, dan een D3s meenemen.

Albert Esschendal - Nikonian in Hengelo(O.), The Netherlands
-----------------------------------------------------------------------
Nikonians Moderator: D300/D200/D100 Users Group, D4/D3/D2/D1 Users Group, Nikkor Autofocus Lenses and Dutch Cafe Moderator
Website: Albert Esschendal Photography

wblink Registered since 09th Feb 2009Fri 26-Aug-11 03:18 PM
255 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#2. "RE: Svolvaer: Noorderlicht"
In response to Reply # 1
Fri 26-Aug-11 03:22 PM by wblink

Gendt, NL

Hoi Albert,

Meeste was me duidelijk (interval, jpg enz). Wat mij NIET duidelijk was OF ik de opnamen in een filmpje zou kunnen omzetten en dat werkt dus met QT pro.

Ik wil diverse dingen proberen: video met de P7000 en foto's met de D3X EN "video" (Time Laps dus) met de D3X en foto's met de P7000.

Alles in de hoop dat het 1 van de 5 dagen helder is ...
Anders heb ik een duur reisje om Noorweegse haventjes en huisjes te fotogaferen geboekt.

Alhoewel dat laatste OOK niet te versmaden is.

D3S komt.
Ten minste: als de D4 er niet VOOR de tijd van het bereiken van het vereiste saldo op mijn rekening is.

Willem

Sony Nex-7

alberte Moderator Nikonian since 19th Dec 2004Fri 26-Aug-11 06:08 PM
1191 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#3. "RE: Svolvaer: Noorderlicht"
In response to Reply # 2

Hengelo, NL

Willem,

QT Pro doet beide zaken:

1. Zet een directory JPG's om in een .mov file
2. Kan een .mov file afspelen.

Let op interval tijd tussen twee opnames moet langer zijn dan de belichtings tijd van de JPG. Niet schromen om de ISO omhoog te zetten!

m.v.g.

Albert

Albert Esschendal - Nikonian in Hengelo(O.), The Netherlands
-----------------------------------------------------------------------
Nikonians Moderator: D300/D200/D100 Users Group, D4/D3/D2/D1 Users Group, Nikkor Autofocus Lenses and Dutch Cafe Moderator
Website: Albert Esschendal Photography

wblink Registered since 09th Feb 2009Sat 27-Aug-11 12:41 PM
#4. "RE: Svolvaer: Noorderlicht"
In response to Reply # 3

Gendt, NL

Hallo Albert,

Ik heb mijn D3, 800/5.6 en 200-400/4.6 (alles uiteraard origineel Nikon) verkocht omdat het wandelen en struinen niet goed meer lukt. Heb daarvoor in de plaats de D3X en een Stackshot-rail met Helicon software aangeschaft om me weer op macro te gaan storten. De 105 en 200 macro had ik nog.

Hoge iso is (helaas) nu juist niet het sterkste punt van de D3X.

Scherptediepte zal ik niet nodig hebben dus kan met groot diafragma werken.

Maar het mag de pret niet drukken. Het zien van dat verschijnsel is me heel wat waard. De foto's zijn eigenlijk een 2e motivering om mezelf zoveel geld te laten uitgeven voor die 5 dagen.

Willem

Sony Nex-7

Forums Lobby MULTILINGUAL NIKONIANS The Dutch Café (Public) topic #916 Previous topic | Next topic

Take the Nikonians Tour and learn more about being a Nikonian Wiki /FAQ /Help Listen to our MP3 photography radio channels Find anything on Nikon and imaging technology - fast!

Copyright © Nikonians 2000, 2014
All Rights Reserved

Nikonians®, NikoScope® and NikoniansAcademy™ are trademarks owned by Nikonians.org.
Nikon®, Nikonos® and Nikkor® are registered trademarks of Nikon Corporation.