Go to a  "printer friendly" view of this message which allow an easy print Printer-friendly copy Go to the page which allows you to send this topic link and a message to a friend Email this topic to a friend
Forums Lobby MULTILINGUAL NIKONIANS The Dutch Café (Public) topic #721
View in linear mode

Subject: "Prestaties 200-400 op lange afstand" Previous topic | Next topic
mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Fri 30-Jul-10 09:48 AM
259 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
"Prestaties 200-400 op lange afstand"

Rotterdam e.o., NL

Hallo mede-Nikonians,

het biertje met Willem en Albert lijkt me een mooie aanleiding om een topic eens via het Dutch Café te laten lopen.

Ik weet dat een aantal van jullie een 200-400/f4 VR hebben. En sommigen zelfs een 600/f4 VR.

Ik heb de 200-400/f4 VR vorig jaar voor het eerst gebruikt in Etosha NP in Namibië. Meestal in combinatie met een (geleende) D3 en een TC1.4. Ik heb het gevoel dat de lens erg goed presteert als onderwerpen redelijk dichtbij zijn. Op het moment dat ik onderwerpen op grote afstand wil fotograferen zijn de resultaten niet om over naar huis te schrijven. Veelal erg soft en voor mijn gevoel onbruikbaar. Ik kan daar meerdere redenen voor bedenken:
- Mijn techniek behoeft verbetering
- De hitte veroorzaakt trillingen met onscherpte als gevolg
- Door croppen blijft er te weinig detail over

De beelden in de test 4 Ways to 400 mm van Brad Hill lijken dit fenomeen echter te bevestigen.

Ook de test van Thom Hogan resulteert in een mindere bruikbaarheid op grote afstanden.

Mijn eerste vraag is of jullie ook deze ervaring hebben met de 200-400?

Daarnaast overweeg ik in de toekomst een 500/f4 VR of 600/f4 VR aan te schaffen. Dat is vooral om een grotere brandpuntsafstand te verkrijgen. Ik neig naar de 600 maar ik hik een beetje aan tegen het reizen naar Afrika met zo'n enorm geval. Ik heb geen ervaring met beide lenzen.

Mijn tweede vraag is of deze 500 of 600 op de grotere afstanden in verhouding beter presteren dan de 200-400. Wat is jullie ervaring?

Groet, Marco

Visit my Nikonians gallery.

Alert Printer-friendly copy | Reply | Reply with quote | Top

Replies to this topic
Subject Author Message Date ID
Reply message RE: Prestaties 200-400 op lange afstand
alberte Moderator
30th Jul 2010
1
mhofman Silver Member
30th Jul 2010
2
hrbaan
02nd Aug 2010
3
mhofman Silver Member
03rd Aug 2010
4
hrbaan
03rd Aug 2010
5
mhofman Silver Member
04th Aug 2010
6
DigitalHeMan
15th Aug 2010
7
mhofman Silver Member
22nd Aug 2010
8
Photopat_be
29th Aug 2010
9
mhofman Silver Member
31st Aug 2010
10

alberte Moderator Expert Ribbon awarded for his in-depth expertise in several areas Nikonian since 19th Dec 2004Fri 30-Jul-10 10:55 AM
1199 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#1. "RE: Prestaties 200-400 op lange afstand"
In response to Reply # 0
Fri 30-Jul-10 11:01 AM by alberte

Hengelo, NL

Marco,

Ik bevestig de ervaring die jij en andere beschrijven, namelijk dat de 200-400 soft is op grote afstand. Dicht bij geen probleem, zie ook mijn Sperwer in Nederland post.

Mijn indruk is dat de AF-S 600mm f/4 VRII veel beter is dan 200-400.
Dit is de reden dat de 600mm mee gaat naar ANPAT10 en de 200-400 thuis blijft.

Enkele AF-S 600mm f/4 VRII voorbeelden:

Boomklever op 5 meter (ik heb de afstand gemeten) (click op foto om een hoge resolutie versie te krijgen)

Leeuw op zo'n 25 meter (niet gemeten!) (click op foto om een hoge resolutie versie te krijgen)

Vliegende Haas op zo'n 50 meter (niet gemeten!) (click op foto om een hoge resolutie versie te krijgen)

Ik heb de AF-S 600mm f/4 VRII lens aangeschaft, omdat ik bij de opstap van D200 naar D3 de 300-600mm miste die de 200-400mm me gaf met de D200 camera. Met de D3 was dit natuurlijk 200-400mm endan is 400mm vaak te weinig.

Mijn mening over de 600mm: WOW wat een lens! Dit is waarschijnlijk een van de beste lensen die ik bezit en mee gefotografeerd heb. Echt een aanrader als je het kunt betalen.

Albert

Albert Esschendal - Nikonian in Hengelo(O.), The Netherlands
-----------------------------------------------------------------------
Nikonians Moderator: D300/D200/D100 Users Group, D4/D3/D2/D1 Users Group, Nikkor Autofocus Lenses and Dutch Cafe Moderator
Website: Albert Esschendal Photography

mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Fri 30-Jul-10 02:28 PM
259 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#2. "RE: Prestaties 200-400 op lange afstand"
In response to Reply # 1

Rotterdam e.o., NL

Ha Albert,

bedankt voor de bevestiging en de fraaie voorbeelden. Ik weet nu in ieder geval in welke situaties ik de 200-400 wel of niet kan gebruiken.

De 600 valt momenteel nog buiten het budget Er komt ook nog een 5-series statief en een full Wimberlyhead bij. Maar wat in het vat zit verzuurt niet. Regelmatig wat opzij leggen tot ik het bij elkaar heb. Ik ben alvast begonnen en heb het eerste deel apart gelegd.

Ik heb namelijk ook nog een paar andere fotografische zaken voor eind dit jaar op de planning staan: 70-200 VR II en een nieuwe body als Nikon met iets nieuws komt.

Groet, Marco

hrbaan Registered since 29th Oct 2005Mon 02-Aug-10 02:32 PM
1370 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#3. "RE: Prestaties 200-400 op lange afstand"
In response to Reply # 0

Kockengen, NL

Hmm, misschien heb je wel gelijk; ik was ook niet altijd tevreden over de scherpte (maar mijn eisen zijn dan ook wel heel hoog wat dat betreft…). Ik zal er eens wat meer op letten of het inderdaad met name bij afstandsshots "mis" gaat. Mijn initiële gevoel zegt dat hier inderdaad wel wat in zit…

Een 600mm is leuk, maar voordat die aangeschaft gaat worden moet ik eerst weer wat meer omzet gedraaid hebben. Gaat op zich goed hoor, maar ik ga nu eerst investeren in een tilt en shift lens en een geared head (de Arca Swiss Cube). Samen al erg prijzig…

Daarnaast is het praktische probleem natuurlijk: hoe krijg ik zowel een 200-400 als een 600 als handbagage mee in het vliegtuig als ik ook 3 bodies en mijn overige lenzen mee wil nemen (ok, we zijn dan over het algemeen wel met twee personen, maar denk toch dat dit erg lastig wordt).

Enfin, luxe probleem denk ik zo

Hayo Baan – Photography
e-mail: info@hayobaan.nl
Web: http://www.hayobaan.nl

mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Tue 03-Aug-10 10:22 AM
#4. "RE: Prestaties 200-400 op lange afstand"
In response to Reply # 3

Rotterdam e.o., NL

> hoe krijg ik zowel een 200-400 als een 600 als handbagage mee in het vliegtuig als ik ook 3 bodies en mijn overige lenzen mee wil nemen (ok, we zijn dan over het algemeen wel met twee personen, maar denk toch dat dit erg lastig wordt).

Zonder de 600 is het ons gelukt om alles (incl. 3 pro-sized bodies) mee te nemen als handbagage. Het toestel hing wel wat scheef De 600 erbij wordt zeker een uitdaging. Daar ben ik ook nog niet helemaal uit hoe dat precies moet.

Maar ik heb tijd genoeg om daarover te denken want ik moet eerst flink sparen

Groet, Marco

hrbaan Registered since 29th Oct 2005Tue 03-Aug-10 07:08 PM
1370 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#5. "RE: Prestaties 200-400 op lange afstand"
In response to Reply # 4

Kockengen, NL

Zal in februari Marsel van Oosten ook nog even vragen hoe hij dit doet (dan heb ik die 600 namelijk toch nog niet denk ik zo, of ik moet wel heel veel omzet draaien en/of de loterij winnen).

Cheers,

Hayo Baan – Photography
e-mail: info@hayobaan.nl
Web: http://www.hayobaan.nl

mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Wed 04-Aug-10 05:18 AM
#6. "RE: Prestaties 200-400 op lange afstand"
In response to Reply # 5

Rotterdam e.o., NL

Ik ben inderdaad benieuwd hoe Marsel dit doet.

Dat punt van die loterij komt me bekend voor. De 600 staat op de lijst maar zal nog even duren vrees ik

DigitalHeMan Registered since 03rd Aug 2004Sun 15-Aug-10 05:05 PM
779 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profileClick to send message via AOL IM
#7. "RE: Prestaties 200-400 op lange afstand"
In response to Reply # 6

Amsterdam, NL

Volgs mij reist Marsel altijd met zijn vrouw mee - dan kan jij makkelijk 2 keer een volgepakte Airport International meenemen

--
Simon
Nikonian in Amsterdam
Website
Flickr Photostream
Check out my blog

mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Sun 22-Aug-10 01:24 PM
#8. "RE: Prestaties 200-400 op lange afstand"
In response to Reply # 7

Rotterdam e.o., NL

>Volgs mij reist Marsel altijd met zijn vrouw mee - dan kan
>jij makkelijk 2 keer een volgepakte Airport International
>meenemen

Ah, dus ik moet eigenlijk nog een AI er bij nemen. Dat is inderdaad een oplossing. Alleen wil men tegenwoordig steeds vaker weten wat die dingen wegen. En daar ontstaat het probleem. Uit 1 koffer kunnen we nog veel in onze zakken proppen en om onze nek hangen. Met 2 wordt het al wat lastiger

Marco

Photopat_be Registered since 21st Jul 2010Sun 29-Aug-10 07:46 PM
1 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#9. "RE: Prestaties 200-400 op lange afstand"
In response to Reply # 8

BE

Hoi allen,

Sorry dat ik me effe kom mengen...

Idd wat de prestaties van de 200-400 betreft kan ik de vorige topics alleen maar bevestigen. heb de 200-400 tot een jaar geleden gehad en (Simon kan dit bevestigen) heb me er dol achter gezocht naar het lack aan scherpte bij objecten die verder af lagen. Met als grote gevolg dat ik de 200-400 uiteindelijk heb verkocht en er een 300/2,8 VR heb voor gekocht.
Maar heb er ondertussen toch al wel degelijk wat spijt van, de 300 is een TOP objectief maar de flexibiliteit die de 200-400 biedt is echt niet te onderschatten vooral bij natuurfotografie, waar je dikwijls niet de mogelijkheid hebt om een stapje dichter of achteruit te gaan...
Ik denk er toch serieus aan om terug een 200-400 aan te schaffen...

En Marsel neemt de 200-400 en de 600 gewoon mee als handbagage hoor ook wanneer ie alleen reist, ben net terug van de fototrip naar Alaska met hem. De 600 gaat in een apart rugzakje de vlieger op...

Best regards,
Pat a Belgian Nikonian...

http://www.photopat.be

mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Tue 31-Aug-10 03:22 PM
#10. "RE: Prestaties 200-400 op lange afstand"
In response to Reply # 9

Rotterdam e.o., NL

Hoi Pat,

ik vind het juist leuk dat je je in de discussie mengt. En fijn dat jij ook mijn mening bevestigt. Ik had voor mijzelf al besloten om de 200-400 te houden. Hij werkt heerlijk in Afrika. Mijn uiteindelijke doel is om er een 600/f4 en een 300/2.8 bij te nemen. De 600 voor het verre werk en de 300 voor het minder verre werk en BIF.

Gebruikt Marsel de standaard Nikon-tas? Die is redelijk compact. Dat ding van LowePro is behoorlijk aan de maat.

Groet, Marco

Forums Lobby MULTILINGUAL NIKONIANS The Dutch Café (Public) topic #721 Previous topic | Next topic

Take the Nikonians Tour and learn more about being a Nikonian Wiki /FAQ /Help Listen to our MP3 photography radio channels Find anything on Nikon and imaging technology - fast!

Copyright © Nikonians 2000, 2014
All Rights Reserved

Nikonians®, NikoScope® and NikoniansAcademy™ are trademarks owned by Nikonians.org.
Nikon®, Nikonos® and Nikkor® are registered trademarks of Nikon Corporation.