Go to a  "printer friendly" view of this message which allow an easy print Printer-friendly copy Go to the page which allows you to send this topic link and a message to a friend Email this topic to a friend
Forums Lobby MULTILINGUAL NIKONIANS The Dutch Café (Public) topic #627
View in linear mode

Subject: "Welke flitser bij D3000 + Tamron 18-270?" Previous topic | Next topic
ody Registered since 02nd Dec 2009Wed 02-Dec-09 11:01 AM
2 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
"Welke flitser bij D3000 + Tamron 18-270?"

Den Haag, NL

Hi,
Onlangs heb ik de Nikon D3000 in combinatie met de Tamron 18-270mm zoomlens gekocht. Omdat het objectief nogal groot is (langer en dikker dan de Nikkor-lenzen) is er op flitsfoto's in donkere ruimtes telkens een schaduw te zien van het objectief zelf. Daarom wil ik er een losse flitser bij kopen, maar ik weet niet welke. De Nikon SB-600 lijkt me ideaal, maar die vind ik wat duur (ben een beginner op het gebied van SLR). De SB-400 ziet er ook goed uit, maar weet iemand of die hoog genoeg is om een schaduw van het objectief te voorkomen? En zijn beide flitsers wel geschikt voor de D3000? (Ik las dat de SB-400 speciaal voor de D40 is ontwikkeld.) En is de SB-400 ook draai- en kantelbaar, net als de SB-600? En heeft er iemand ervaring met de Tumax DPT 386 AFZ N of de Tumax DSL 880 AFZ N voor Nikon?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alert Printer-friendly copy | Reply | Reply with quote | Top

Replies to this topic
Subject Author Message Date ID
Reply message RE: Welke flitser bij D3000 + Tamron 18-270?
wblink
02nd Dec 2009
1
hrbaan
03rd Dec 2009
2
wblink
03rd Dec 2009
3
ody
03rd Dec 2009
4
wblink
03rd Dec 2009
5
mhofman Silver Member
07th Dec 2009
6

wblink Registered since 09th Feb 2009Wed 02-Dec-09 01:55 PM
255 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#1. "RE: Welke flitser bij D3000 + Tamron 18-270?"
In response to Reply # 0
Wed 02-Dec-09 01:57 PM by wblink

Gendt, NL

>Hi,
>Onlangs heb ik de Nikon D3000 in combinatie met de Tamron
>18-270mm zoomlens gekocht. Omdat het objectief nogal groot is
>(langer en dikker dan de Nikkor-lenzen) is er op flitsfoto's
>in donkere ruimtes telkens een schaduw te zien van het
>objectief zelf.

Dat vind ik vreemd. De opstelling van je flitser klopt dus niet (maw,ligt niet aan de flitser maar aan de positie van de flitser).

>Daarom wil ik er een losse flitser bij kopen,

Kijk eerst eens naar de positie ...

>maar ik weet niet welke. De Nikon SB-600 lijkt me ideaal, maar
>die vind ik wat duur (ben een beginner op het gebied van SLR).
>De SB-400 ziet er ook goed uit,

Ik gebruik een SB900 tot volle tevredenheid, maar besef dat dit "overkill" voor de malen en de manier waarop ik de flitser gebruik.

>maar weet iemand of die hoog
>genoeg is om een schaduw van het objectief te voorkomen? En
>zijn beide flitsers wel geschikt voor de D3000? (Ik las dat de
>SB-400 speciaal voor de D40 is ontwikkeld.) En is de SB-400
>ook draai- en kantelbaar, net als de SB-600? En heeft er
>iemand ervaring met de Tumax DPT 386 AFZ N of de Tumax DSL 880
>AFZ N voor Nikon?
>Alvast bedankt voor jullie hulp!

Je gebruikt nu GEEN nikon flitser?
Ik zou willen opperen om eens bij een ruim gesorteerde fotowinkel (Konijn?) de flitsers te gaan proberen.

Willem

Sony Nex-7

hrbaan Registered since 29th Oct 2005Thu 03-Dec-09 10:50 AM
1370 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#2. "RE: Welke flitser bij D3000 + Tamron 18-270?"
In response to Reply # 1

Kockengen, NL

Willem,

Ody gebruikt waarschijnlijk de ingebouwde flitser, en dan krijg je, zeker bij wide angle, een donkere schaduwplek van de lens. De positie veranderen kan dus helaas niet. De enige oplossing is een externe flitser kopen.

In aanmerking komen alle Nikon flitsers en een enkele non-Nikon. Ik ken alleen de Nikon flitsers, dus daar beperk ik me nu even toe.

• SB-400. Prima voor de beginnende (amateur) fotograaf, goedkoop.

• SB-600. Stukje beter dan de SB-400 (zowel bereik als mogelijkheden), maar duurder.

• SB-800. Alleen nog tweedehands, heeft weer meer bereik en mogelijkheden dan de SB-600.

• SB-900. Vervanger van de SB-800 en dus vrij zeker ook overkill

Keus gaat dus eigenlijk tussen de SB-400 en SB-600. Afhankelijk van je type fotografie (familiefoto's bijvoorbeeld) is de SB-400 waarschijnlijk meer dan voldoende (zowel in bereik als mogelijkheden).

Cheers,
Hayo Baan – Photography
e-mail: info@hayobaan.nl
Web: http://www.hayobaan.nl

wblink Registered since 09th Feb 2009Thu 03-Dec-09 03:04 PM
255 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#3. "RE: Welke flitser bij D3000 + Tamron 18-270?"
In response to Reply # 2

Gendt, NL

>Ody gebruikt waarschijnlijk de ingebouwde flitser, en dan

Verrek, daar had ik niet eens aan gedacht.

Ik mis die ingebouwde flitser eigenlijk best wel op mijn D3. Al was het alleen maar om andere flitsers aan te sturen.

Willem

Sony Nex-7

ody Registered since 02nd Dec 2009Thu 03-Dec-09 03:27 PM
2 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#4. "RE: Welke flitser bij D3000 + Tamron 18-270?"
In response to Reply # 3

Den Haag, NL

Hi Willem en Hayo,

Bedankt voor jullie reacties!

Gezien de prijs lijkt de SB-400 mij op dit moment het meest interessant. Mijn vraag is alleen: is die flitser hoog genoeg om een schaduw van mijn Tamron-objectief te voorkomen? Op het plaatje lijkt 'ie me zo laag: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/23136/nikon_sb-400_flitser.html En moet ik dan ook die Sto-Fen erbij kopen?

Die twee flitsers van Tumax lijken me ook wel ok:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/14871/tumax_dpt_386_afz_n_voor_nikon.html en http://www.fotokonijnenberg.nl/product/14873/tumax_dsl_880_afz_n_voor_nikon.html
Iemand ervaring daarmee?

Alvast bedankt!!

wblink Registered since 09th Feb 2009Thu 03-Dec-09 03:34 PM
#5. "RE: Welke flitser bij D3000 + Tamron 18-270?"
In response to Reply # 4

Gendt, NL

>Hi Willem en Hayo,

Willem in z'n eentje hier.
Bedankt voor jullie reacties!

>Gezien de prijs lijkt de SB-400 mij op dit moment het meest
>interessant. Mijn vraag is alleen: is die flitser hoog genoeg
>om een schaduw van mijn Tamron-objectief te voorkomen? Op het
>plaatje lijkt 'ie me zo laag:

Lijkt mij geen probleem! Als de flitser je aanstaat: KOPEN.

Willem

Sony Nex-7

mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Mon 07-Dec-09 02:25 AM
259 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#6. "RE: Welke flitser bij D3000 + Tamron 18-270?"
In response to Reply # 4

Rotterdam e.o., NL

Hoi Ody,

met betrekking tot je vraag over Tumax. Ik ken deze flitsers zelf niet. Maar Nikon camera's communiceren intensief met hun flitsers. Daarmee worden zaken als afstand tot het onderwerp en de hoeveelheid benodig licht bijvoorbeeld gebruikt. Recente Nikon camera's en flitsers zijn daarmee op elkaar afgestemd.

Als je een ander merk gaat gebruiken loop je de kans dat deze communicatie niet goed werkt en dat je de instellingen op de flitser handmatig moet gaan doen.

Dit zou ik zeker meenemen in mijn overwegingen bij de aanschaf van een flitser.

En de SB-400 lijkt inderdaad wat laag. Daarom kan je heb beter eerst even in een winkel uitproberen met jouw camera en objectief.

Groet, Marco
ps. Ik gebruik zelf een SB-800 en SB-900 naar volle tevredenheid.

Visit my Nikonians gallery.

Forums Lobby MULTILINGUAL NIKONIANS The Dutch Café (Public) topic #627 Previous topic | Next topic

Take the Nikonians Tour and learn more about being a Nikonian Wiki /FAQ /Help Listen to our MP3 photography radio channels Find anything on Nikon and imaging technology - fast!

Copyright © Nikonians 2000, 2014
All Rights Reserved

Nikonians®, NikoScope® and NikoniansAcademy™ are trademarks owned by Nikonians.org.
Nikon®, Nikonos® and Nikkor® are registered trademarks of Nikon Corporation.