nikonians

Even though we ARE Nikon lovers,we are NOT affiliated with Nikon Corp. in any way.

| |

Sign up Login
Home Forums Articles Galleries News Workshops Shop Recommended
members
All members Wiki Contests Vouchers Apps Newsletter THE NIKONIAN™ Magazines Podcasts Fundraising
Go to a  "printer friendly" view of this message which allow an easy print Print Go to the page which allows you to send this topic link and a message to a friend Email this topic to a friend
Forums Lobby CAFÉ The Dutch Café (Public) topic #555
View in linear mode

Subject: "Luchtmacht dagen GTG" Previous topic | Next topic
alberte Moderator Expert Ribbon awarded for his in-depth expertise in several areas Donor Ribbon awarded for his very generous support to the Fundraising Campaign 2014   Hengelo, NL  Nikonian since 19th Dec 2004 Mon 15-Jun-09 05:59 PM
1216 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
"Luchtmacht dagen GTG"
Sun 21-Jun-09 03:00 PM by alberte

Beste Dutch Nikonians,

Na Natuur in Amsterdamse Waterleidingsduinen en Ducati motoren in Assen nu de oproep voor een derde Get ToGether (GTG) voor de vrijdag 19 juni 2009 om vliegtuigen te fotograferen.

Vrijdag 19 Juni en Zaterdag 20 juni 2009 zijn weer de traditionele Luchtmachtdagen waar de luchtmacht aan de bezoekers diverse lucht- en statische shows laat zien.

Bij deze roep ik de Dutch Nikonians op elkaar te ontmoeten in Volkel op vrijdag. Zelf ben ik op de hart van de vlieglijn. Dus stel voor ons daar te verzamelen en te ontmoeten.

Waarom vrijdag? Allen die dag vliegen de Red Arrows (een van de beste display teams ter wereld) en dus niet op zaterdag!

Program:
9.00 uur - 12.15 uur:
Turkish Stars
March Verte
Viper Display Team
Fouga CM-170 Magister
Saab J105 Solo Display team
RAF Beech King Air Display
RAF Typhoon
RAF Hawk
Red Arrows (arrival)
Koninklijke Luchtmacht Historische vlucht

12.15 uur - 12.45 uur:
Pauze

12.45 uur - 13.30 uur:
Airpower Demo

13.30 uur - 17.00 uur:
NL F-16 Solo Display Team
McDonnell Douglas EF-18
Belgische F-16 Solo Display Team
Avro Vulcan
Hawker Hunter
Patrouille de France
Royal Jordanian Falcons display team
Patrulla Aguila
Red Arrows
MIG-29

Laat wat van je horen en mogelijk tot ziens in Volkel!

Albert

P.S. Met mijn contacten met Nikonians heb ik voor de 5 eerste reageerders en die ook werkelijk aanwezig zijn een klein Nikonians presentje (dit keer iets anders dat ik voor AWD GTG heb geregeld)

Eerste 5 Reageerders:
1. Hayo Baan
2. Marco Hofman
3. ...
4. ...
5. ...

Albert Esschendal - Nikonian in Hengelo(O.), The Netherlands
-----------------------------------------------------------------------
Nikonians Moderator: D300/D200/D100 Users Group, D4/D3/D2/D1 Users Group, Nikkor Autofocus Lenses and Dutch Cafe Moderator
Website: Albert Esschendal Photography

Alert Print | Reply | Quote | Top

Replies to this topic
Subject Author Message Date ID
Reply message RE: Luchtmacht dagen GTG wblink
05th Jun 2009
1
Reply message RE: Luchtmacht dagen GTG hrbaan
06th Jun 2009
2
Reply message RE: Luchtmacht dagen GTG mhofman
07th Jun 2009
3
Reply message RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians) mhofman
12th Jun 2009
4
Reply message RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians) hrbaan
12th Jun 2009
5
12th Jun 2009
6
12th Jun 2009
7
12th Jun 2009
8
                    Reply message RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians) alberte Moderator Expert Ribbon awarded for his in-depth expertise in several areas Donor Ribbon awarded for his very generous support to the Fundraising Campaign 2014
13th Jun 2009
9
13th Jun 2009
10
                         Reply message RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians) alberte Moderator Expert Ribbon awarded for his in-depth expertise in several areas Donor Ribbon awarded for his very generous support to the Fundraising Campaign 2014
13th Jun 2009
11
15th Jun 2009
13
15th Jun 2009
14
15th Jun 2009
15
Reply message RE: Luchtmacht dagen GTG (Programma toegevoegd) mhofman
18th Jun 2009
17
Reply message RE: Luchtmacht dagen GTG alberte Moderator Expert Ribbon awarded for his in-depth expertise in several areas Donor Ribbon awarded for his very generous support to the Fundraising Campaign 2014
21st Jun 2009
18
21st Jun 2009
19
     Reply message RE: Luchtmacht dagen GTG alberte Moderator Expert Ribbon awarded for his in-depth expertise in several areas Donor Ribbon awarded for his very generous support to the Fundraising Campaign 2014
27th Jun 2009
21
Reply message RE: Luchtmacht dagen GTG hrbaan
24th Jun 2009
20
04th Jul 2009
22

wblink   Gendt, NL  Registered since 09th Feb 2009 Fri 05-Jun-09 06:42 PM
255 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#1. "RE: Luchtmacht dagen GTG"
In response to Reply # 0

>>de vrijdag 19 juni 2009 om vliegtuigen te fotograferen.

Aaaai, ik moet werken, zowel vrij als za.

Willem

Sony Nex-7

hrbaan   Kockengen, NL  Registered since 29th Oct 2005 Sat 06-Jun-09 02:19 PM
1370 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#2. "RE: Luchtmacht dagen GTG"
In response to Reply # 0

Albert,

Als het even kan ga ik er bij zijn!

Dit blok van de fotovakschool is echter nogal zwaar (en dat terwijl het een week korter is). Ik weet dus niet of ik voldoende tijd ga hebben, lijkt me in ieder geval heel leuk.

Gelukkig heb ik in ieder geval de foto's van mijn eerste (betaalde) bruiloftsreportage helemaal af en kan ik me nu dus eindelijk echt professional noemen

Cheers, Hayo Baan
http://www.xs4all.nl/~hrbaan

When it's time to stop living, I will certainly make Death my number one choice!
Terry Pratchett, The Last Continent

mhofman   Rotterdam e.o., NL  Registered since 20th Jun 2006 Sun 07-Jun-09 09:23 AM
259 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#3. "RE: Luchtmacht dagen GTG"
In response to Reply # 0

Beste Albert,

als Nikonian ben ik recentelijk wat actiever geworden. Helaas kon ik niet bij de Ducati motoren in Assen zijn maar ik kom wel vrijdag de 19e naar Volkel. Het lijkt me leuk om een paar mede-Nikonians te ontmoeten.

Hayo heb ik vorige week ontmoet en dat is erg goed bevallen. Ik hoop dat je ook kan komen Hayo .

Groet, Marco

Visit my Nikonians gallery.

mhofman   Rotterdam e.o., NL  Registered since 20th Jun 2006 Fri 12-Jun-09 07:36 AM
259 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#4. "RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians)"
In response to Reply # 0

Hoi medenikonians,

dit wordt mijn eerste luchtshow. Dat stond al wel een poosje op mijn verlanglijstje

Heeft een van jullie ervaring met dergelijke shows? Ik vraag me af wat handig is om mee te brengen. Een kleine zoektocht op pbase levert de meeste brandpuntsafstanden tussen 100 en 400 mm op. Mijn eerste idee is de D700 + 80-200/f2.8 AF-s en TC1.4E. Ik denk niet dat het handig is om daar met een 200-400 te gaan staan.

Groet, Marco

hrbaan   Kockengen, NL  Registered since 29th Oct 2005 Fri 12-Jun-09 07:53 AM
1370 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#5. "RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians)"
In response to Reply # 4

Ik heb dan wel geen praktische ervaring met airshows, maar denk dat je met 200mm op een D700 niet echt ver komt als je de vliegtuigen een beetje van dichtbij wilt schieten. De 200-400 lijkt me dan beter (en dan heb je waarschijnlijk ook nog de TC nodig).

Ik ga 'm zelf zeker wel meenemen, misschien zelfs wel op m'n D200 zodat ik de D3 kan gebruiken voor andere zaken (ik ga deze dag ook gebruiken om één van de opdrachten te schieten voor mijn opleiding; betekent dus ook dat ik er zeker bij ben ).

Tot dan, Hayo Baan

When it's time to stop living, I will certainly make Death my number one choice!

mhofman   Rotterdam e.o., NL  Registered since 20th Jun 2006 Fri 12-Jun-09 07:59 AM
#6. "RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians)"
In response to Reply # 5

Geweldig dat je er bij bent

Qua bereik ben ik het met je eens. De D200 had ik zowiezo al in de planning. Neem je dan ook statief en dergelijke mee? Ik ben alleen bang dat je niet snel genoeg kunt zijn met zo'n zware combinatie. Daarom dacht ik aan de 80-200. Dat draait wat sneller mee met die vliegtuigen.

hrbaan   Kockengen, NL  Registered since 29th Oct 2005 Fri 12-Jun-09 10:06 AM
#7. "RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians)"
In response to Reply # 6
Fri 12-Jun-09 10:06 AM by hrbaan

Je zou een wimberly (sidekick) met statief kunnen meenemen al denk ik dat je daar niet "hoog" genoeg mee kunt richten en betwijfel ik of we überhaupt wel plek hebben om 'm neer te zetten. Een monopod zou misshien nog kunnen, maar die is weer niet flexibel genoeg denk ik.

Nee, ik ben bang dat het spierballen kweken wordt en de 200-400 uit de hand gebruiken

(of het moet zijn dat Albert nog een list heeft)

CU, Hayo Baan

mhofman   Rotterdam e.o., NL  Registered since 20th Jun 2006 Fri 12-Jun-09 10:40 AM
#8. "RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians)"
In response to Reply # 7

>Een monopod zou misshien nog kunnen, maar die is weer niet flexibel genoeg denk ik.

Daar heb ik ook aan gedacht. Ik denk dat dat op zich een goede optie zou zijn. Maar mijn huidige Manfrotto monopod gaat van ellende ineenzakken met die combo er op. Plan B: tripod gebruiken met de benen tegen elkaar aan als een soort massieve monopod?

>Nee, ik ben bang dat het spierballen kweken wordt en de 200-400 uit de hand gebruiken

Daar was ik al bang voor. Ik herinner me een podcast van de image docters. Die spierballen hielden na een paar uur aardig op.

Ik heb een paar weken terug een uurtje of 6 achter elkaar geschoten met de 80-200 en D700 en ik had toen al het gevoel dat mijn armen steeds langer werden

>(of het moet zijn dat Albert nog een list heeft)
Albert, de ogen zijn op jouw vindingrijkheid / ervaring gericht ...

alberte Moderator Expert Ribbon awarded for his in-depth expertise in several areas Donor Ribbon awarded for his very generous support to the Fundraising Campaign 2014   Hengelo, NL  Nikonian since 19th Dec 2004 Sat 13-Jun-09 02:53 PM
1216 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#9. "RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians)"
In response to Reply # 8
Sat 13-Jun-09 03:04 PM by alberte

Marco en Hayo,

Ik neem het volgende zelf mee:

Nikon D200 (mijn D3 is op dat moment ergens anders)
Nikkor AF-S 200-400 f/4 lens (70-200mm f/2.8 gaat waarschijnlijk ook mee)
Gitzo tripod GT-3540XLS
Wimberley WH-200 gimbal head

Verder heeft Volkel heeft 1 landing/start baan die als vlieglijn wordt gebruikt tijdens de luchtshow. Op de hart van deze vlieglijn probeer ik een rustig plekje met ruimte om te manoeuvreren te vinden. Plekjes aan het hek zijn vaak al bezet en bieden ook geen ruimte want je buurman drukt zijn lens in je nek

Statief opstellen met iets hogere opstelling dan normaal, want je schiet vaak omhoog, echter niet zohoog dat de wimberley dit niet aan kan! Statief en wimberley is nodig omdat ik geen Arnold Schwarzenegger (in zijn goede dagen) biceps heb!

Zorg voor genoeg ruimte om je heen om over de ene been van je statief te lopen want ze vliegen FAST op zo'n show. Nee niet door de geluidsmuur maar soms er wel tegen aan.

Ik begon in Volkel in 2004 met een D70 en de AF-S 18-70mm kit lens. Zie hier de 2004 gallery met het Italian Display team

In Leeuwarden met de D200 en een AF-S 70-200mm f/2.8 lens. Zie hier de 2006 gallery met de Blue Angels

In Volkel met de D200 en de AF-S 200-400mm f/4 lens. Zie hier de 2007 gallery met de turkse display team met de voormalige NF5 vliegtuigen

In San Francisco in het Maritime museum op het achterdek van een driemaster met een D3 en een AF-S 70-200mm f/2.8 lens en TC1.4 teleconverter. Zie hier de gallery met een spectaculere show van Blue Angels in de haven van San Francisco

De volgende foto zijn niet gecropt, maar in zijn geheel gereduceerd tot 900 pixels, gemaakt met focal lengte op:

400mm met AF-S 200-400mm f/4 lens

200mm met AF-S 200-400mm f/4 lens

200mm met AF-S 200-400mm f/4 lens

400mm met AF-S 200-400mm f/4 lens

Nikonians Moderator: D300/D200/D100 Users Group, D4/D3/D2/D1 Users Group, Nikkor Autofocus Lenses and Dutch Cafe Moderator

Attachment #1, (jpg file)
Attachment #2, (jpg file)
Attachment #3, (jpg file)
Attachment #4, (jpg file)

mhofman   Rotterdam e.o., NL  Registered since 20th Jun 2006 Sat 13-Jun-09 06:31 PM
#10. "RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians)"
In response to Reply # 9

Albert,

bedankt voor de toelichting. Dat zijn mooie platen zeg. Als ik dat zo bekijk vraag ik me af hoe je ze qua compositie zo goed in beeld hebt gekregen.

Het is duidelijk dat de 200-400 geen overbodige luxe is. Die gaat zeker mee. Ik neem dan ook een statief mee. Dat spierballenkweekpklan van Hayo zie ik ook niet zo zitten :0) Ik zal proberen een beetje vroeg te zijn om zodoende een plekje te veroveren.

Groet, Marco

alberte Moderator Expert Ribbon awarded for his in-depth expertise in several areas Donor Ribbon awarded for his very generous support to the Fundraising Campaign 2014   Hengelo, NL  Nikonian since 19th Dec 2004 Sat 13-Jun-09 07:02 PM
#11. "RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians)"
In response to Reply # 10

Marco,

Als aankomend professioneel fotograaf moet Hayo naar de sportschool om aan een van de examens te voldoen, namelijk een D3 met een 600mm f/4 VR met uitgestrekte arm 5 minuten horizontaal houden!!!

Daarom komt hij met deze sprierballen advies!

Enkele aanvullende tips:

1. kijk met beide ogen naar je onderwerp. (een door de camera en lens en een langs de lens) om goed overzicht te houden.

2. trek de camera mee in de richting van de vliegbeweging.

3. Hou bij formatie vliegen altijd rekening het uit elkaar gaan van de vliegtuigen in een team en 1 of meerdere solisten. Gebruik je zoom functie om naar een kortere focal lengte te gaan in zo'n situatie. (Linker hand altijd bj de zoom ring!)

4. Maar veel foto in CH mode. Bedenk dat de goede fotografen ook slechte foto's maken, echter krijg je deze vaak niet te zien.

5. Op de midden van vlieg-as, daar waar de vlieg bewegingen symmetrisch worden uitgevoerd is de (relatieve) snelheid ten opzichte van je eigen standpunt het hoogst. Beter opname maak je als de vliegtuigen naar je toe vliegen of weg draaien. Sinds de vliegramp in Ramstein (28 August 1988) wordt er niet meer over of naar het publiek gevlogen als veiligheids maatregel.

Zie je Vrijdag!

Albert

hrbaan   Kockengen, NL  Registered since 29th Oct 2005 Mon 15-Jun-09 04:23 AM
#13. "RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians)"
In response to Reply # 9

Phew, ben blij dat het volgens Albert toch wel lukt om je statief (met Wimberly/sidekick) te plaatsen. Zag namelijk ook wel op tegen uit de hand schieten (dat lukt me wel, maar niet heel lang, ben namelijk ook geen Schwarzenegger...)

Ook fijn advies van Albert hoe de mooie platen te schieten, moeten we ook wat mee kunnen

Albert, heb je overigens ergens wat meer info over de inhoud (programma) van de dag kunnen vinden? Op de luchtmacht site zelf vond ik niet zoveel.

Tot vrijdag, Hayo Baan

alberte Moderator Expert Ribbon awarded for his in-depth expertise in several areas Donor Ribbon awarded for his very generous support to the Fundraising Campaign 2014   Hengelo, NL  Nikonian since 19th Dec 2004 Mon 15-Jun-09 04:46 AM
#14. "RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians)"
In response to Reply # 13

Hayo,

Uiteindelijke programma, wordt volgens mij de dag ervoor gemaakt,
aangezien er wel eens vliegtuige willen uitvallen.

De Highlight van de show komt altijd op het eind. Ik schat in op vrijdag de Red Arrows en op zaterdag de Patrouille de France.

Gaat ook wel eens fout, want in 2007 werd de laatste show met Patrouille de France afgebroken vanwege de inkommende onweer. Nooit zo snel een veld met 100.000 mensen zien leegmaken.

Les: Hou rekening met elk soort weer!

Albert

mhofman   Rotterdam e.o., NL  Registered since 20th Jun 2006 Mon 15-Jun-09 07:17 AM
#15. "RE: Luchtmacht dagen GTG (met sponsering van Nikonians)"
In response to Reply # 14

>Phew, ben blij dat het volgens Albert toch wel lukt om je statief (met Wimberly/sidekick) te plaatsen. Zag namelijk ook wel op tegen uit de hand schieten (dat lukt me wel, maar niet heel lang, ben namelijk ook geen Schwarzenegger...)

Dat valt me nou tegen. Ik had jou eigenlijk al als subonderwerp voor die dag in gedachten. Vooral aan het einde van de dag

>Ook fijn advies van Albert hoe de mooie platen te schieten, moeten we ook wat mee kunnen

Zeker. Albert, ook mijn dank daarvoor. En het nou nog in de praktijk brengen.

>Les: Hou rekening met elk soort weer!

Ik neem voorzorgsmaatregelen. Volgens mij heb ik straks een karretje nodig om alles mee te nemen.

mhofman   Rotterdam e.o., NL  Registered since 20th Jun 2006 Thu 18-Jun-09 06:00 PM
#17. "RE: Luchtmacht dagen GTG (Programma toegevoegd)"
In response to Reply # 0

Albert,

bedankt voor het programma. Het ziet er veel belovend uit. Nou ze nog zien te 'raken'

Tot morgen, Marco

alberte Moderator Expert Ribbon awarded for his in-depth expertise in several areas Donor Ribbon awarded for his very generous support to the Fundraising Campaign 2014   Hengelo, NL  Nikonian since 19th Dec 2004 Sun 21-Jun-09 03:04 PM
#18. "RE: Luchtmacht dagen GTG"
In response to Reply # 0
Sun 21-Jun-09 04:01 PM by alberte

Prachtige dag gehad met Hayo en Marco. Deze Luchtmacht Opendag was voorzien van goed weer en goede demonstraties.

Hier enkele voorbeelden wat er te zien was:

Airpower demo van de nederlandse luchtmacht:

High resolution foto in mijn Gallery

Patrouille de France foto's gemaakt door Bas Brunink

Patrouille de France - Formation flying:

Patrouille de France - Formation flying:

Patrouille de France - Close flying by solo airplanes:

Tot de volgende Get ToGether

Albert

Attachment #1, (jpg file)
Attachment #2, (jpg file)
Attachment #3, (jpg file)
Attachment #4, (jpg file)

mhofman   Rotterdam e.o., NL  Registered since 20th Jun 2006 Sun 21-Jun-09 07:36 PM
#19. "RE: Luchtmacht dagen GTG"
In response to Reply # 18

Hoi Albert (en Bas), dat zijn mooie platen zeg.

Ik heb het weekend weinig tijd gehad en ben nog druk bezig om alles uit te zoeken Het is niets dat je veel platen schiet maar het uitzoeken is dan ook veel. En ik heb inmiddels alweer twee kaarten vol van een jazzdance voorstelling op zaterdag.

Zodra ik platen heb, laat ik het hier weten.

Het was in ieder geval een geweldige dag.

Groet, Marco

alberte Moderator Expert Ribbon awarded for his in-depth expertise in several areas Donor Ribbon awarded for his very generous support to the Fundraising Campaign 2014   Hengelo, NL  Nikonian since 19th Dec 2004 Sat 27-Jun-09 11:48 AM
#21. "RE: Luchtmacht dagen GTG"
In response to Reply # 19

Marco,

Memory card goed aangekomen!

Ook bedankt voor de bijlage, was niet nodig geweest.

Tot de volgende GTG!

Albert

hrbaan   Kockengen, NL  Registered since 29th Oct 2005 Wed 24-Jun-09 08:19 PM
#20. "RE: Luchtmacht dagen GTG"
In response to Reply # 0

Het weer fun om zo samen te schieten! We hebben wel indruk gemaakt op mijn studiegenoten overigens, zo achter ons "afweergeschut"

Met hulp/feedback van mijn docent een mooie reportage kunnen maken van het door mij geschoten materiaal. Zoals verwacht zit er in de reportage niet veel vliegaktie (eigenlijk eentje maar!) Gelukkig had ik daarom ook veel randgebeuren geschoten en ging ik zo'n beetje als laatste van het terrein af (ze waren het gebied al aan het "schoonvegen" met een heel peloton militairen...)

De serie staat op mijn website

Have fun, en tot het volgende event!

Hayo Baan

mhofman   Rotterdam e.o., NL  Registered since 20th Jun 2006 Sat 04-Jul-09 05:46 AM
#22. "RE: Luchtmacht dagen GTG"
In response to Reply # 0

Het heeft even geduurd maar dan zijn ze er toch. Ik heb een aantal van mijn beelden in mijn image gallery gezet: http://images.nikonians.org/galleries/showgallery.php?cat=12226

Het was geweldig en graag tot een volgende GTG.

Groet, Marco

Forums Lobby CAFÉ The Dutch Café (Public) topic #555 Previous topic | Next topic