Go to a  "printer friendly" view of this message which allow an easy print Printer-friendly copy Go to the page which allows you to send this topic link and a message to a friend Email this topic to a friend
Forums Lobby MULTILINGUAL NIKONIANS The Dutch Café (Public) topic #203
View in linear mode

Subject: "Katz-eye instelglas laten monteren in D200" Previous topic | Next topic
addieleman Registered since 13th Jul 2006Thu 28-Dec-06 10:20 PM
83 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
"Katz-eye instelglas laten monteren in D200"

NL

Weet er iemand een adres in Nederland of België waar je een Katz-eye instelglas in een D200 kunt laten monteren? Ik durf het niet aan om het zelf te doen, ik rij er liever een paar 100 km voor.

Ad Dieleman.

Best regards, Ad

My home page

Alert Printer-friendly copy | Reply | Reply with quote | Top

Replies to this topic
Subject Author Message Date ID
Reply message RE: Katz-eye instelglas laten monteren in D200
Hansvg
29th Dec 2006
1
jreniers Silver Member
29th Dec 2006
2
Hansvg
29th Dec 2006
3
addieleman
29th Dec 2006
4
Cookies35 Silver Member
22nd Jul 2007
5
ngeuze
23rd Jul 2007
6
Cookies35 Silver Member
23rd Jul 2007
7
ngeuze
24th Jul 2007
8

Hansvg Registered since 07th Jan 2007Fri 29-Dec-06 05:55 AM
579 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#1. "RE: Katz-eye instelglas laten monteren in D200"
In response to Reply # 0

Best, NL

AD,

Ik heb het zelf in mijn D2x geinstalleerd en het is echt eenvoudig.
Gewoon voorzichtig zijn en doen wat de handleiding zegt.

Sukses!

Hans

Happy with my new D800!
My Gallery
My webpage: Photoklix

Visit my Nikonians gallery.

jreniers Silver Member Nikonian since 12th Aug 2006Fri 29-Dec-06 08:59 PM
21 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#2. "RE: Katz-eye instelglas laten monteren in D200"
In response to Reply # 1

Jodoigne, BE

Hallo,

kan je mij AUB eens uitleggen (in het kort)wat de verbetering is na de plaatsing, voor de prijs mag je toch wel een spectaculaire verbetering verwachten ? Ik heb op de Katz-eye website al meerdere malen gekeken voor een D200 maar mij ontgaat het nut ervan, waarschijnlijk nog te onwetend op dit gebied.
Wat moet ik mij hier bij voorstellen ?

Ik zie wel het nut in van een raster dat het gezichtsveld in 3 deelt in plaats van de rasterlijnen van Nikon die het in 4 deelt.

mvg,

Johan

Hansvg Registered since 07th Jan 2007Fri 29-Dec-06 09:09 PM
579 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#3. "RE: Katz-eye instelglas laten monteren in D200"
In response to Reply # 2

Best, NL

Voor mij en mijn D2x betekent het betere zichtbaarheid van het onderwerp in een donkere omgeving en maunele scherpstellings-hulp.

Hans

Happy with my new D800!
My Gallery
My webpage: Photoklix

addieleman Registered since 13th Jul 2006Fri 29-Dec-06 09:23 PM
83 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#4. "RE: Katz-eye instelglas laten monteren in D200"
In response to Reply # 2

NL

Ik wil graag nauwkeurig kunnen scherpstellen met lichtsterke objectieven (1.4/35, 1.2/55 e.d.). Ik heb als test de 1.4/35 op mijn D200 gezet en toen scherpgesteld met de groene focus-indicator: de uiterste stand van de scherpstelring waarbij het groene lichtje nog net brandde, gaf gewoon een onscherpe foto bij f/1.4 en ook bij f/2.8. Pas bij f/5.6 was er voldoende scherptediepte. Met heel nauwkeurig scherpstellen, d.w.z. in het midden gaan zitten van het gebied waarin de indicator oplicht, gaat het heel redelijk, maar het blijft een beetje gokken. Overigens is mijn D200 sinds een paar weken in reparatie omdat hij de laatste tijd niet goed meer scherpstelde (scherpste punt achter het instelpunt).

Ik werkte tot voor kort met Nikon F3's en diverse matglazen, vooral J, R en G2, en kreeg daarmee prima resultaten. Ik heb eens ooit een F4 in handen gehad en zei toen tegen de verkoper: "Ik ben nog aan het scherpstellen als dat ding al vindt dat-ie klaar is." De reactie? "Tja...". Ik ben daarom nooit in de autofocus gestapt met filmcamera's en nu met de digitale camera's lijkt er nog weinig veranderd. Met een Katz-eye hoop ik het beste van 2 werelden te hebben: handmatig scherpstellen als het erop aan komt en AF voor de foto's waar ik het handmatig niet red, bijv. bij bewegende onderwerpen of slecht licht.

Met een beetje rondkijken op internet zie je wel meer verhalen in deze trant: de autofocus werkt niet altijd betrouwbaar bij grote lensopeningen.

Ad Dieleman.

Best regards, Ad

My home page

Cookies35 Silver Member Nikonian since 18th Apr 2007Sun 22-Jul-07 08:37 PM
1956 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#5. "RE: Katz-eye instelglas laten monteren in D200"
In response to Reply # 4

NL

Ik zou echt heel erg graag een Katz Eye willen aanschaffen, maar ik installeer het ECHT niet zelf, hoor! Heeft iemand ooit ontdekt waar je zoiets verantwoordt kunt laten installeren?

En ik heb ook een post in een ander forum gelezen waar men het heeft over het verschil met en zonder Katz Eye, maar voor verschillende soorten kameras. Het kan heel goed zijn het matglas van de D200 zo goed is dat je het verschil pas merkt bij echt slecht licht of een klein diagfragma. Mensen met een wat "minder" kamera zullen waarschijnlijk eerder het verschil zien.

Hier bekijken: http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Lmmi

-- LaDonna

— LaDonna

ngeuze Registered since 16th Mar 2006Mon 23-Jul-07 05:52 PM
17 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#6. "RE: Katz-eye instelglas laten monteren in D200"
In response to Reply # 5

Tholen, NL

Het installeren is echt kinderlijk eenvoudig.
Stof wegblazen, doekje over de spiegel
en met een mini schroevendraaier het metalen clipje omhoog wippen.

Het focusscherm valt vanzelf naar voren, eruit pakken, nieuwe erin en clipje weer terug. In 5 minuutjes gebeurt.

Het verschil op mijn D200 met handmatig scherpstellen is enorm.

De Photoproshop hier op Nikonians heeft ze op voorraad, de meest complete versie met optibrite behandeling. Was binnen 2 dagen binnen.

Groeten,
Niels.

Cookies35 Silver Member Nikonian since 18th Apr 2007Mon 23-Jul-07 08:12 PM
1956 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#7. "RE: Katz-eye instelglas laten monteren in D200"
In response to Reply # 6

NL

Beste Niels,

Bedankt voor het antwoord. Wat is dit toch frustrerend! Iedereen heeft zo veel vertrouwen in me, maar het is echt misplaatst. Ik ga dat ding ECHT NIET zelf monteren. Ik ben een newbie (hoe heet "newbie" in het nederlands?)!!! Ik heb nog niet eens een foto gemaakt. (Bovendien ben ik erg onhandig -- vraag maar eens aan me man.) Ik ben aan het verzamelen van mijn spullen, en dan ga ik met vakantie om te leren fotograferen. En dat ding lijkt precies wat ik wil -- maar zelf iets uit mijn kamera blazen??? Nee hoor, echt niet.

Is er echt geen winkel of zo die dat soort dingen doet?

Btw, wat ze in de Photoproshop hebben is met optibrite, maar zonder focuslijntjes. Het lijkt alsof je een vrij ervaren fotograaf bent (met D200 enz.). Zou je het aanraden, voor een newbie, om zulke lijntjes ook te hebben, als dat kan?

(Zie hier de Katz Eye Optics pagina met de verschillende soorten belijning. Ik zou kiezen voor de "Rule of Thirds" versie... wat denk je?)

http://www.katzeyeoptics.com/page--Custom-Grid-Crop-Lines--gridlines.html

-- LaDonna

— LaDonna

ngeuze Registered since 16th Mar 2006Tue 24-Jul-07 10:41 AM
17 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#8. "RE: Katz-eye instelglas laten monteren in D200"
In response to Reply # 7

Tholen, NL

Als je man dat vindt, dan hem het laten doen

Ik ben ook niet handig, maar het stelt echt niks voor. Er kan ook niet zo gek veel gebeuren.
Het schoonmaken van een sensor is spannender.
Maar goed, tegen je angst kan ik ook niks beginnen

Je kan het eens in de winkel vragen waar je je camera hebt gekocht of ze het voor je willen doen.

Misschien doet Nikon Service Nederland het ook wel voor je. Ze vervangen ook de standaard matglazen, dus kunnen doen ze het zeker.
Een telefoontje en je weet het. http://www.nikonservice.nl/

De focuslijnen is niet nodig. De oude lijnen die je in het menu aan en uit kunt zetten blijf je zien. Wil je custom lijnen, dan moet je bij Katz-Eye zelf bestellen, levertijd wordt dan langer.

Niels.

Forums Lobby MULTILINGUAL NIKONIANS The Dutch Café (Public) topic #203 Previous topic | Next topic

Take the Nikonians Tour and learn more about being a Nikonian Wiki /FAQ /Help Listen to our MP3 photography radio channels Find anything on Nikon and imaging technology - fast!

Copyright © Nikonians 2000, 2014
All Rights Reserved

Nikonians®, NikoScope® and NikoniansAcademy™ are trademarks owned by Nikonians.org.
Nikon®, Nikonos® and Nikkor® are registered trademarks of Nikon Corporation.