Go to a  "printer friendly" view of this message which allow an easy print Printer-friendly copy Go to the page which allows you to send this topic link and a message to a friend Email this topic to a friend
Forums Lobby MULTILINGUAL NIKONIANS The Dutch Café (Public) topic #866
View in threaded mode

Subject: "Mac - Eizo - Kleurprofielen " Previous topic | Next topic
mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Tue 18-Jan-11 12:03 PM
259 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
"Mac - Eizo - Kleurprofielen "

Rotterdam e.o., NL

Hoi Nikonians

Ik ben sinds dit weekend de gelukkige eigenaar van een Eizo monitor. Die heb ik aan mijn MacBook geknoopt en met de bijhorende software en mijn Spyder2 gecallibreerd.

Daarbij zit ik met twee dingen.

1) de beelden ogen wat geler dan de MacBook monitor en mijn met de Spyder gecallibreerde Samsung monitor. 

2) In NX2 ogen de kleuren (vooral in rood) op de Eizo uitermate flets. Bijvoorbeeld een beeld van een vuurtoren stort volledig in voor mijn gevoel. Ik krijg daardoor de neiging om veel verzadiging toe te passen. Als ik de kleuren goed heb op de Eizo, zijn ze niet bruikbaar meer voor de MacBook monitor. Als ik een beeld verschuif van de MacBook monitor naar de Eizo dan blijft de kleur wel goed (ook op de Eizo) tot het beeld volledig op de Eizo staat. Dan lijkt het of er een ander profiel wordt gebruikt.

Heeft een van jullie enig idee waar dit in zit? Heeft dit te maken met de grotere kleurruimte van de Eizo? En hoe ga ik dan om met die fletse kleuren?

Groet, Marco

Visit my Nikonians gallery.

Alert Printer-friendly copy | Reply | Reply with quote | Top

Replies to this topic
hrbaan Registered since 29th Oct 2005Wed 19-Jan-11 11:48 AM
1370 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#1. "RE: Mac - Eizo - Kleurprofielen "
In response to Reply # 0

Kockengen, NL

Marco,

Wat voor EIZO monitor heb je? Eentje die "hardware calibrated" kan worden? In dat geval is het van belang dat je:
0. De monitor ook via USB hebt aangesloten (weet niet of dit bij alle modellen zo is, maar bij mijn CG241W in ieder geval wel)
1. De monitor in de stand CAL zet
2. De monitor calibreert met de software van EIZO, NIET met de software van je Spyder.

Witpunt: Kies het juiste "witpunt" voor jouw omgeving. De professionele foto industrie met gecalibreerde lichtbakken hebben 5500K (met gaat zelfs op 5000K standaardiseren), maar in mijn ervaring werkt dit helemaal niet fijn (veel te warm) en ben je thuis waarschijnlijk het beste af met 6500K (dan komt bij mij namelijk wit papier overeen met het wit op mijn scherm).
Welke Spyder heb je trouwens? De nieuwere luxere versies hebben volgens mij ook een "ambient light" meter; gebruik die optie ook.

Als je dit allemaal gedaan hebt zou het goed moeten zijn.

NB: de move van mijn gecalibreerde IIyama monitor naar mijn EIZO gaf juist veel levendiger kleuren weer, met name in het rood. Ik gebruik dan ook ProPhoto RGB, maar ook met aRGB zal je dit moeten zien. Gebruik je daarentegen sRGB zul je waarschijnlijk niet veel merken...

Als je nog vragen hebt, weet je me te vinden

Cheers,
Hayo

Hayo Baan
Head Instructor, Nikonians Academy Europe
e-mail: hayo.baan@nikoniansacademy.com
web: http://www.nikoniansacademy.eu

Hayo Baan – Photography
e-mail: info@hayobaan.nl
web: http://www.hayobaan.nl

mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Thu 20-Jan-11 03:43 PM
259 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#2. "RE: Mac - Eizo - Kleurprofielen "
In response to Reply # 1

Rotterdam e.o., NL

Hayo,

bedankt voor je reactie. Het is een CG243W geworden. En ik heb een Spyder2.

De USB tussen MacBook en monitor is aangesloten. Gecalibreerd heb ik met de Eizo software. Wat ik alleen niet heb gedaan is de monitor in de CAL-stand zetten. Mogelijk zit daar het euvel. Ik zit nu in een hotel maar morgen ga ik daar gelijk naar kijken

Ik heb inderdaad 6500K gekozen.

Hoe gebruik je ProPhoto RGB? In NX en PM?

Groet, Marco

hrbaan Registered since 29th Oct 2005Thu 20-Jan-11 04:30 PM
1370 posts Share on Facebook Share on Twitter Share on Linkedin    Click to send email to this author Click to send private message to this authorClick to view this author's profile
#3. "RE: Mac - Eizo - Kleurprofielen "
In response to Reply # 2

Kockengen, NL

Hi Marco,

Prachtige monitor!

Maar inderdaad als je monitor niet in Cal staat is dat inderdaad je probleem; dan zit je namelijk te kijken naar een niet gecalibreerde ruimte of naar "sRGB". Beide niet handig

In NX2 heb ik de default RGB colour space op ProPhoto RGB gezet, en daarbij het vinkje aangezet "Use this instead of embedded profile".
Al je (raw) files worden dan automatisch in ProPhoto RGB geïnterpreteerd en dat is precies wat je wilt. Enige nadeel is dat ie zo ook niet-raw bestanden (zelfs die met een eigen profiel) eerst converteert naar ProPhoto RGB, en dat wil je eigenlijk niet. Nu edit je neem ik aan eigenlijk nooit andere files dan raw files in NX2, maar het zou toch beter geweest zijn van Nikon om deze setting alleen op RAW files te laten werken…

In PM en PS hoef je verder helemaal niets meer te doen die hebben vanzelf door dat je ProPhoto hebt gebruikt.

Cheers,
Hayo

Hayo Baan

Hayo Baan – Photography

mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Sat 22-Jan-11 06:54 PM
#4. "RE: Mac - Eizo - Kleurprofielen "
In response to Reply # 3

Rotterdam e.o., NL

Hoi Hayo,

Ik ben inmiddels weer een stukje verder. Het lag niet aan de CAL-stand. De monitor schakelt automatisch naar die stand op basis van de geselecteerde input.

Vanmorgen heb ik de MacBook + Eizo + Spyder2 opgepakt en ben naar Cameratools gereden waar ik de monitor had gekocht. Top service daar. Niels vertelde me dat er iemand van Nikonians was geweest. Was jij dat toevallig?

We hebben daar ook geprobeerd te calibreren met een XR-DTP94. Dat leek ook niet veel te verbeteren.

Uiteindelijke conclusie die we hebben getrokken is dat de foto’s met PhotoMechanic er wel goed uit zagen. Iets geler dan ik gewend ben maar dat kan aan de andere kleurruimte van de monitor liggen. Het euvel met de fletse kleuren gebeurt alleen in NX2 (versie 2.2.6).

Daarna ben ik thuis verder gegaan. Ik heb NX2 op mijn PC ook updated naar 2.2.6. Daar treedt het kleurenprobleem niet op.

Daarna heb ik NX van de Mac verwijderd en Lightroom 3.2 geïnstalleerd. Lightroom ziet er ook prima werkbaar uit. Dus nu werken PhotoMechanic en Lightroom naar behoren.

Opnieuw NX (1.0) geïnstalleerd. Ik heb namelijk NX volledig en NX2 als update. Vervolgens een mooie oude D100 NEF van een oud dieprood treinstel van stal gehaald en geopend. Op de ongecalibreerde MacBook ziet het treinstel er zonder enige bewerking uit zoals ik hem in het echt herinner. En dan schuif ik het beeld naar de Eizo en hoppa: ook al met NX 1.0 ontstaat de fletse hap op de Eizo. Pas na flink opschroeven van de verzadiging gaat het er een beetje op lijken. Dat houdt dus wel in dat ik dan een onbruikbaar beeld heb gecreëerd omdat het veel te veel verzadigd is op andere schermen en vermoedelijk ook papier.

Als ik hetzelfde NEF-je importeer in LR3 en op de Eizo zet, ziet het er prima uit. Zelfs vergelijkend met LR3 op Eizo en voorvertoning op de ongecalibreerde MacBook zien de beelden er goed vergelijkbaar uit.

Mijn conclusie tot nu toe blijft dat ik alleen last heb met Capture NX.

Ik ben even 'lost' nu. Tijd voor een biertje

Groet, Marco

hrbaan Registered since 29th Oct 2005Sun 23-Jan-11 09:26 AM
#5. "RE: Mac - Eizo - Kleurprofielen "
In response to Reply # 4

Kockengen, NL

>Ik ben hem weer een stukje verder. Het lag niet aan de
>CAL-stand. De monitor schakelt automatisch naar die stand op
>basis van de geselecteerde input.

Zou heel goed kunnen; hij staat bij mij altijd op CAL, maar je kunt 'm naderhand nog wijzigen, vandaar dat ik je nog even liet checken.

>Vanmorgen heb ik de MacBook + Eizo + Spyder2 opgepakt en ben
>naar Cameratools gereden waar ik de monitor had gekocht. Top
>service daar. Niels vertelde me dat er iemand van Nikonians
>was geweest. Was jij dat toevallig?

Ha ha, dat was ik inderdaad; ik was er voor de inruil van mijn oude 70-200 VR voor de nieuwe 70-200 VRII. Had er een paar dagen eerder al een nieuw statief (GT3541XLS) en baloofd (Markins Q20) besteld en aangezien ze me een goede prijs wilden geven ben ik ook nog even in persoon langs geweest (kon ik gelijk wat foldermateriaal achterlaten).

>We hebben daar ook geprobeerd te calibreren met een XR-DTP94.
>Dat leek ook niet veel te verbeteren.

Calibreren = calibreren, dus dat is niet verwonderlijk (of je spyder2 zou stuk zijn).

>Uiteindelijke conclusie die we hebben getrokken is dat de
>foto’s met PhotoMechanic er wel goed uit zagen. Iets geler dan
>ik gewend ben maar dat kan aan de andere kleurruimte van de
>monitor liggen. Het euvel met de fletse kleuren gebeurt alleen
>in NX2 (versie 2.2.6).

Dat is vreemd; bij mij krijg ik exacte kleuren. Heb je misschien een vinkje verkeerd staan in de voorkeuren?

>Daarna ben ik thuis verder gegaan. Ik heb NX2 op mijn PC ook
>updated naar 2.2.6. Daar treedt het kleurenprobleem niet op.

Zo hoort het ook.

>Daarna heb ik NX van de Mac verwijderd en Lightroom 3.2
>geïnstalleerd. Lightroom ziet er ook prima werkbaar uit. Dus
>nu werken PhotoMechanic en Lightroom naar behoren.

Ok, so far so good.

>Opnieuw NX (1.0) geïnstalleerd. Ik heb namelijk NX volledig en
>NX2 als update.

Dat was niet nodig; ik heb ook NX2 als betaalde upgrade, maar zolang je een full install van een NX2 versie hebt kun je die gewoon direct installeren (er wordt dan wel nog naar je NX key gevraagd). Daarna kun je gewoon de updates eroverheen doen en ben je klaar.

NB: de laatste update van NX2 (2.2.6) is bij mij een "full" install versie, dus die kun je direct installeren (2.2.5, 2.2.3, en 2.2.2 waren "updates" only en moest je dus over een volledig geïnstalleerde versie heenzetten)

>Vervolgens een mooie oude D100 NEF van een oud
>dieprood treinstel van stal gehaald en geopend. Op de
>ongecalibreerde MacBook ziet het treinstel er zonder enige
>bewerking uit zoals ik hem in het echt herinner. En dan schuif
>ik het beeld naar de Eizo en hoppa: ook al met NX 1.0 ontstaat
>de fletse hap op de Eizo. Pas na flink opschroeven van de
>verzadiging gaat het er een beetje op lijken. Dat houdt dus
>wel in dat ik dan een onbruikbaar beeld heb gecreëerd omdat
>het veel te veel verzadigd is op andere schermen en
>vermoedelijk ook papier.

Dat is weird! Er is duidelijk iets mis met colour management en NX/NX2 op jouw machine. Als je 'm naar de EIZO verplaatst zou ie juist veel feller moeten worden omdat de EIZO meer rood kan weergeven (Mac Books hebben overigens ook al heel aardige schermen dus het verschil is waarschijnlijk niet eens zo groot)

>Als ik hetzelfde NEF-je importeer in LR3 en op de Eizo zet,
>ziet het er prima uit. Zelfs vergelijkend met LR3 op Eizo en
>voorvertoning op de ongecalibreerde MacBook zien de beelden er
>goed vergelijkbaar uit.

Ok, maar nu pas je helemaal geen edits toe die je in NX2 hebt toegepast, dus misschien zit daar wel een probleem in. Stuur me anders even je NEF bestandje op, kijk ik hier even of het gek doet (alhoewel je eigenlijk al weet dat het goed is op je PC, dus zou dat niet mogen uitmaken)

>Mijn conclusie tot nu toe blijft dat ik alleen last heb met
>Capture NX.

Er moet dus ergens iets fout staan. Heb je soms een vreemde soft-proofing aanstaan?

>Ik ben even 'lost' nu. Tijd voor een biertje

Cheers,
Hayo

Hayo Baan

Hayo Baan – Photography

mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Sun 23-Jan-11 01:26 PM
#6. "RE: Mac - Eizo - Kleurprofielen "
In response to Reply # 5

Rotterdam e.o., NL

Hi Hayo,

het foldermateriaal werkt want het werd me aangeboden

De 70-200VR II staat ook bovenaan mijn lijstje om mijn 80-200 AF-s te vervangen.

En de GT3541XLS is een fijn statief. Dankzij de goede tips op Nikonians heb ik er ook zo een gekocht.

Bedankt voor de tip over het installeren van NX2 in één keer. Ik heb dat net gedaan en dat werkt een stuk sneller. Helaas blijft het kleureneuvel bestaan. Bij vergroten en kleinen zie je dat de kleuren even terugspringen naar een acceptabelere kleur en daarna weer terugvallen.

Soft proof staat uitgeschakeld. Ik heb de settings op beide systemen vergeleken. Deze zijn gelijk.

De vergelijking van het NEF-je tussen LR3 en voorvertoning was met een originele NEF direct uit de camera.

Groet, Marco

hrbaan Registered since 29th Oct 2005Sun 23-Jan-11 02:03 PM
#7. "RE: Mac - Eizo - Kleurprofielen "
In response to Reply # 6

Kockengen, NL

Marco,

Hmm, zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat de EIZO door NX2 als tweede monitor gezien wordt, en dat ie die proeert te colour managen met het verkeerde profiel? Ik heb zelf nog niet geprobeerd mijn Mac Book Pro aan de EIZO aan te sluiten, dus kan je nog even niet verder helpen, maar mijn vermoeden is nu dat het hier iets mee te maken zou kunnen hebben.

Cheers,
Hayo

Hayo Baan

Hayo Baan – Photography

mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Sun 23-Jan-11 02:30 PM
#8. "RE: Mac - Eizo - Kleurprofielen "
In response to Reply # 7

Rotterdam e.o., NL

Zo iets zo kunnen. Ik ga morgen weer contact opnemen met Cameratools. Dan is Wilfred terug en hij schijnt veel kennis te hebben van Nikon, Eizo en colormanagement. Mogelijk kan hij verder helpen.

Th@nx voor alle hulp tot nu toe.

mhofman Silver Member Nikonian since 20th Jun 2006Thu 27-Jan-11 04:42 AM
#9. "RE: Mac - Eizo - Kleurprofielen "
In response to Reply # 8

Rotterdam e.o., NL

Hayo,

je had uiteindelijk gelijk. Ik heb met Wilfred gesproken en hij heeft me uitgelegd hoe je de Eizo als hoofdmonitor instelt. Maw: de balk wordt naar de Eizo geschoven in het instellingen scherm.

In eerste instantie bleef het probleem bestaan. Maar na opnieuw opstarten zijn nu alle kleuren gelijk. Dus het probleem is opgelost

Nu ga ik aan de volgende uitdaging beginnen: printen op een inkjet printer. Dat is nieuw voor mij. Hoe doe jij dat? Ook met NX2? En heb je tips voor verscherping?

Groet, Marco

hrbaan Registered since 29th Oct 2005Thu 27-Jan-11 09:48 AM
#10. "RE: Printen"
In response to Reply # 9
Thu 27-Jan-11 09:49 AM by hrbaan

Kockengen, NL

Hi Marco,

Mooi dat alles nu naar behoren werkt!

Printen kan op zich vanuit NX2, maar ik doe dat zelf eigenlijk altijd vanuit Photoshop omdat dat wat meer "vrijheid" geeft.

Wat verscherpen betreft, zorg er eerst voor dat je een "af" bestand hebt, inclusief "capture sharpening" en eventuele "creative sharpening." Dit document size je precies op de gewenste afdrukresolutie en grootte. Zelf gebruik ik over het algemeen 300ppi, maar alles vanaf 240ppi levert high-quality prints op die je van heel dichtbij kunt bekijken. Als je groter gaat afdrukken heb je over het algemeen minder resolutie nodig.

Voor het printen laat hier dan nog een "output sharpening" stap op los. Deze stap is afhankelijk van de papiersoort en de afdrukresolutie en over wat en hoe precies zijn hele boeken over vol te schrijven. Zelf druk ik af op 300ppi op glossy papier en gebruik dan de volgende stappen in Photoshop:

• Flatten

• Duplicate layer

• Op duplicate: USM 325%, 0.6, 5, blending mode Luminosity

• Merge layers

• Duplicate layer

• Op duplicate: High pass 2 pixels, blending mode Overlay

• Nieuwe Levels adjustments layer met output op 8, 255 (inkjet printers kunnen de extreme donkere tinten niet goed onderscheidend printen), afhankelijk van de printer/papier wil je misschien ook het maximum lager dan 255 zetten (zelfde opmerking over zwart geldt gedeeltelijk namelijk ook voor wit). Om colour shifts te voorkomen zet je de blend mode Luminosity

• Flatten

Iets gelijksoortigs kun je ook in NX2 doen natuurlijk, maar aangezien ik toch vanuit PS print doe ik deze stappen daar dus ook maar.

Notabene: er is een set acties voor Photoshop waar dit allemaal (nog iets complexer) in is opgenomen. Gebruik ze zelf niet (misschien moet ik dat toch maar eens gaan proberen), maar ze kunnen de moeite waard zijn. Google maar even op TLR Sharpening kit of zo, dan kom je 'm wel tegen denk ik.

Cheers,
Hayo

Hayo Baan

Hayo Baan – Photography

Forums Lobby MULTILINGUAL NIKONIANS The Dutch Café (Public) topic #866 Previous topic | Next topic

Take the Nikonians Tour and learn more about being a Nikonian Wiki /FAQ /Help Listen to our MP3 photography radio channels Find anything on Nikon and imaging technology - fast!

Copyright © Nikonians 2000, 2014
All Rights Reserved

Nikonians®, NikoScope® and NikoniansAcademy™ are trademarks owned by Nikonians.org.
Nikon®, Nikonos® and Nikkor® are registered trademarks of Nikon Corporation.